Op 5 en 28 november verzorgden psychiatrisch verpleegkundige Frans Haarsma van Santé Partners en dementieconsulente Antoinette Piels een workshop voor ruim 30 wijkverpleegkundigen en Praktijkondersteuners uit de regio. Antoinette sprak over wet en regelgeving rondom de zorg voor mensen dementie en Frans over hoe om te gaan met het onbegrepen gedrag van cliënten. Praktijkondersteuners en wijkverpleegkundigen hebben in hun rol als begeleider of casemanager van cliënten met dementie die nog thuis wonen steeds vaker te maken met deze onderwerpen.
Vrijheid & privacy
Annabel Folkerts, wijkverpleegkundige bij Santé Partners, team Culemborg West & Centrum werkt al een aantal jaar als begeleider van mensen met dementie die thuis wonen. Annabel vertelt: “Antoinette heeft in deze workshop veel verteld over De Wet Zorg en Dwang, want deze is best ingewikkeld, zeker in een thuissituatie. We spraken bijvoorbeeld over de dilemma’s van veiligheid en privacy. Een deur op slot draaien zodat een cliënt niet zomaar naar buiten kan lopen, mag niet meer. Je kunt de mensen niet meer zomaar in hun vrijheid beperken, maar je zoekt ook naar manieren zodat ze veilig thuis kunnen blijven wonen. We moeten met de cliënt en mantelzorger in gesprek blijven over alternatieven om te zorgen voor een veilig gevoel, met respect voor privacy. Helene Damen, dementieconsulente vult aan: “Gelukkig zien we steeds meer middelen die hierbij kunnen helpen, zoals een GPS meter die de cliënt als een soort horloge altijd om zijn pols draagt. De mantelzorger weet zo precies waar zijn of haar partner is.”
Annabel vult aan: “Ook hebben we veel geleerd over bewindvoering of mentorschap, als de cliënt niet zelfstandig meer z’n (financiële) zaken kan regelen. Op de website www.rechtspraak.nl worden deze verschillende begrippen goed uitgelegd.”
Ken je cliënt
Over de workshop onbegrepen gedrag van Frans Haarsma van Santé Partners vertelt Annabel: “Frans maakte vooral helder dat je tijd moet nemen om de cliënt en zijn of haar netwerk goed te leren kennen. Zo kun je beter begrijpen waarom de cliënt bepaald gedrag vertoont. Niet alleen het gedrag, maar goed contact zorgt er ook voor dat je snel kunt handelen als er iets gebeurt. Laatst was een mevrouw gevallen, bij wie ik regelmatig een huisbezoek heb afgelegd. Ik had nauw contact met haar dochter, waardoor ik direct op de hoogte was van haar val en direct bij haar kon kijken en haar helpen. Het is fijn dat de lijnen zo kort zijn en dat we weten wat er speelt bij deze mevrouw thuis.”
Vraag hulp als je ‘t even niet weet
Als advies voor andere casemanagers wil Annabel meegeven: “Heb geduld met je cliënt en kom je er niet uit? Wees niet bang om hulp te vragen. Er zijn zoveel professionals die je kunnen helpen als je vragen hebt over bijvoorbeeld wet en regelgeving, of als er een WLZ indicatie aangevraagd moet worden, als je medisch advies nodig hebt of je een vraag hebt over welzijn. Je kunt altijd terecht bij een dementieconsulente, de huisarts of de praktijkondersteuner. Gelukkig staan we er niet alleen voor.”
Presentatie
Klik hier om de presentatie van de workshop te downloaden. Heeft u vragen of dilemma’s over de zorg voor uw cliënt met dementie? U kunt altijd contact opnemen met een van de dementieconsulenten.